MACIEJEWICZ Stanisław [1946- ]

Stanisław Maciejewicz Mechanik żużlowy. W latach 1972-1997 i 2002-2005 współpracujący z żużlowcami » Stali Gorzów.

Urodzony w miejscowości Klepacze koło Brześcia. Z Gorzowem związany od 1957 roku. Od 1965 roku zatrudniony był w Zakładach Mechanicznych Ursus, które były głównym sponsorem klubu żużlowego Stal Gorzów, a w 1972 roku, pod okiem » Edwarda Pilarczyka, rozpoczął w nich pracę jako mechanik. Przyczynił się do zdobycia przez gorzowskich żużlowców sześć tytułów drużynowego mistrza Polski (1973, 1975, 1976, 1977, 1978, 1983) i pięć tytułów mistrza Polski w wyścigach par (1976, 1977, 1978, 1981, 1992). Żużlowcy Stali na przygotowanym przez niego, bądź razem z E. Pilarczykiem, sprzęcie zdobyli pięciokrotnie tytuł indywidualnego mistrza Polski (» Zenon Plech [1972 i 1974], » Edward Jancarz [1975, 1982] i » Bogusław Nowak [1977]) oraz sześciokrotnie Złoty Kask (E. Jancarz [1972, 1975], Z. Plech [1973, 1974], » Jerzy Rembas [1977] i » Piotr Świst [1988]). Przyczynił się też do zdobycia przez żużlowców Stali kilkudziesięciu srebrnych i brązowych medali w imprezach rangi mistrzowskiej, także w konkurencjach juniorów. Z Gorzowa odszedł w 1997 roku. Później współpracował z żużlowcami w Gdańsku (1997), Wrocławiu (1998), Częstochowie (1999-2000) i Warszawie (2001). W 2002 roku powrócił do pracy w Stali. Wówczas zajmował się głównie sprzętem młodzieżowców, m.in.: » Pawła Hliba, Michała Rajkowskiego, Zbigniewa Sucheckiego i Jakuba Śpiewanka. W latach 2006-2008 pracował w szkółce miniżużla w Żurawcu koło Elbląga, której trenerem był były gorzowski żużlowiec Bogusław Nowak.

Od 1973 roku przez wiele lat – razem z Edwardem Pilarczykiem – był podstawowym mechanikiem kadry narodowej. Przygotowywał sprzęt polskim zawodnikom podczas indywidualnych mistrzostw świata (1973, 1978, 1994), mistrzostw świata par (1973, 1975, 1978-1981), drużynowych mistrzostwa świata (1974, 1976, 1977, 1980) i indywidualnych mistrzostwach Europy juniorów (1987).

W 1976 roku razem z E. Pilarczykiem i E. Jancarzem rozpoczęli prace nad udoskonaleniem silników 4-zaworowych. Opracowali bezstykowy system zapłonu, ale ostatecznie zaniechali nad nim dalszych prac, gdy podobne rozwiązanie przygotowali inżynierowie czeskiej fabryki Java. W latach późniejszych współpracował z Czechami (do 2011 roku), udoskonalając różne rozwiązania układów korbowodowych i zaworów.

Odznaczony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (2019). W 2023 roku otrzymał tytuł Honorowego Członka Stowarzyszenia Stal Gorzów Wielkopolski. Jego dwaj synowie Radosław i Paweł, to znani byli siatkarze przez wiele lat związani z gorzowskimi zespołami: Stilonem i GTPS. [ Dane na dzień: 1.04.2019 ]

Autor: Kazimierz Ligocki / zdjęcie: ze zbiorów S. Maciejewicza
Prawa autorskie do tekstów i zdjęć zastrzeżone ©.

Źródła: [1] - Stanisław Maciejewicz; [2] - "60 lat KS Stal Gorzów" - Stanisław Szczuciński / Ryszard Raczyński (oprac.) - 2008
Zobacz też : » ŻUŻEL