LISOWSKI Stanisław [1929-2014]

Stanisław Lisowski Kierowca rajdowy, konstruktor i mechanik samochodowy. Wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski w rajdach samochodów terenowych. Jeden z organizatorów sportów motorowych w powojennym Gorzowie. Sukcesy odnosił też w motocrossie. Były członek Automobilklubu Gorzowskiego.

Urodzony w Wilnie (Polska, obecnie Litwa). Zmarł w Gorzowie. W 1949 roku ukończył Liceum nr 18 w Gorzowie (obecnie I Liceum Ogólnokształcące) i podjął pracę jako referent planowania w Państwowym Zakładzie Inżynierii (później znany jako Zakłady Mechaniczne Ursus w Gorzowie Wlkp.). W 1952 roku został aresztowany pod zarzutem nielegalnego posiadania broni i zwolniony na mocy amnestii rok później. Do 1956 roku pracował jako mechanik w warsztatach samochodowych i ciągnikowych: najpierw w PGR w Gorzowie, a później w Dąbroszynie (koło Kostrzyna). W 1956 roku został ponownie zatrudniony w Zakładzie Kontroli Technicznej ZM Ursus. W 1963 roku ukończył Technikum Mechaniczne w Poznaniu. Jako przedstawiciel serwisu gwarancyjnego pracował w ZSRR, Brazylii i Egipcie. W 1971 roku otworzył w Wysokiej koło Gorzowa - działający do dzisiaj - własny warsztat naprawy samochodów. Jako jeden z pierwszych w Polsce wyspecjalizował się w naprawach samochodów z silnikami wysokoprężnymi (Diesla).

Jako sportowiec pierwsze sukcesy odnosił w pływaniu, zdobywając m.in. tytuł mistrza województwa w stylu dowolnym. Później poświęcił się sportom motorowym. Startował w barwach ZKS Stal Gorzów, biorąc udział w wyścigach motocrossowych, ulicznych i na torach trawiastych. W 1950 roku został mistrzem Okręgu Poznańskiego w motocrossie. Największe sukcesy odnosił w latach 1958-1963, wygrywając m.in. strefowe mistrzostwa Polski (1958 i 1959) i zdobywając tytuł indywidualnego II wicemistrzostwa Polski w klasie pow. 350 ccm (1959). Z zespołem Stali dwukrotnie zdobył drużynowe wicemistrzostwo strefy zachodniej (1961 i 1963). Startował na motocyklach: Harley 750, Jawa 250 i Junak 350. W 1964 roku, ze względu na wyjazd do Brazylii, zakończył karierę sportową.

Do sportu powrócił w połowie lat 80. ub. wieku. Wówczas zainteresował się rajdami samochodów terenowych i w krótkim czasie stał się jednym z najlepszych zawodników w Polsce. Zadebiutował w wyścigu Poznańska Tarpaniada (1984). W latach następnych doprowadził do utworzenia sekcji samochodów terenowych przy Automobilklubie Gorzowskim. Startował na samodzielnie udoskonalonych samochodach GAZ 56 i Willys. W 1995 roku w oparciu o Mercedesa skonstruował własny samochód wyścigowy Merlis 3000 (z połączenia nazwy mercedes i nazwiska konstruktora). W tym samym roku został mistrzem Polski w klasie "O" (klasa otwarta, z Piotrem Binasiem jako pilotem) i wicemistrzem w klasyfikacji generalnej, a w latach 1996-1997 mistrzem Polski w obu klasach (z pilotami P. Binasiem i Stefanem Jarkowskim). Przyczynił się też do sukcesów drużynowych Automobilklubu Gorzowskiego. W 1986 roku i w latach 1993-1997 gorzowscy kierowcy sześciokrotnie zdobywali drużynowe mistrzostwo Polski. Sukcesy w rajdach samochodów terenowych odnosił również jego syn Henryk i wnuk Tomasz. Stanisław Lisowski definitywnie zakończył karierę sportową w 2007 roku.

Odznaczony m.in. Brązowym, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz medalem Zasłużony dla Województwa Gorzowskiego. [ Dane na dzień: 13.10.2016 ]

Autor: Kazimierz Ligocki / również zdjęcie
Prawa autorskie do tekstów i zdjęć zastrzeżone ©.

Źródła: [1] - "Who is who w Polsce" - praca zbiorowa; [2] - "Gazeta Lubuska"
Zobacz też : DZIAŁACZE SPORTOWI | MISTRZOWIE POLSKI | SPORTOWCY