MULTIMEDIALNA ENCYKLOPEDIA
GORZOWA WIELKOPOLSKIEGO

TELEWIZJA VIGOR

Telewizja Vigor Pierwsza prywatna telewizja gorzowska działająca w latach 1992-2000. Założona przez Michała Woronowicza oraz Jerzego Chomskiego, Rafała Stępnia i Włodzimierza Tomaszewskiego - techników i operatorów związanych z pracownią telewizyjną działającą przy ZWCh Stilon.

Już w 1990 roku rozpoczęli oni starania w Ministerstwie Łączności o przyznanie częstotliwości na nadawanie programu telewizyjnego. W maju 1992 roku zarejestrowali spółkę z o.o. Vigor Telewizja Gorzów. Do jej największych udziałowców należeli: firma Expol z Zielonej Góry (14 udziałów), przedsiębiorca z Opolszczyzny Andrzej Wachowski (8), ZWCh Stilon (7) i Urząd Wojewódzki [UW] w Gorzowie (7). W początkowym okresie zespół redakcyjny tworzyli dodatkowo Piotr Bednarek, Jagoda Bokuniewicz i Teresa Karwacka. Pierwszy próbny program został nagrany w parku Wiosny Ludów i wyemitowany 15 sierpnia 1992 roku za pomocą nadajnika zamontowanego na dachu UW, a skonstruowanego przez R. Stępnia i W. Tomaszewskiego. Regularne nadawanie programu nastąpiło pod koniec sierpnia tegoż roku. Dwa razy w tygodniu (we wtorek i piątek) Vigor nadawał własny Gorzowski Magazyn Informacyjny i programy publicystyczne o tematyce lokalnej, m.in.: Puls miasta i Kwadrans z prezydentem. Korzystano też z bogatego archiwum filmowego, należącego do telewizji zakładowej działającej w Stilonie. Z początkiem 1993 roku program Vigoru trafił do pierwszej w mieście sieci kablowej, co dodatkowo podniosło i tak wysoką oglądalność stacji. Z czasem oferta programowa został poszerzona o transmisje sportowe, programy przyrodnicze, a nawet filmy (m.in. western Bonanza). Już w 1993 roku zaczęły się problemy finansowe telewizji, a wpływy z reklam nie pokrywały potrzeb stacji. W 1994 roku zakupiono nowoczesny nadajnik, który przystosowany był do nadawania na zastrzeżonej dla wojska częstotliwości. Wówczas, na blisko dwa miesiące, zawieszono emisję programów. Ponadto stacja wciąż nie posiadała koncesji na nadawanie, którą ostatecznie KRRiT przyznała jej na początku 1995 roku.

W latach 1993-1995 Vigor nadal zwiększał ofertę programową. Pod koniec 1994 roku nadawał już przez cztery dni w tygodniu, średnio 12 godzin tygodniowo własnego programu i pięć godzin retransmisji, m.in. programu TV Polonia. Dzięki współpracy z OTV Szczecin w ofercie telewizji pojawiły się też popularne polskie seriale archiwalne. W tym czasie zainteresowanie kupnem Vigoru wykazywał Nicolo Grauso, włoski potentat telewizyjny i właściciel stacji Polonia 1. Ostatecznie do sprzedaży nie doszło. Deklaracje złożone przez Vigor we wniosku o koncesję wymusiły nowe inwestycje, które powiększyły problemy finansowe spółki. Z początkiem 1995 roku nastąpiły zmiany w zarządzie, a po kilku miesiącach nowym prezesem spółki został Andrzej Cudak, który zastąpił M. Woronowicza (zmarł we wrześniu tegoż roku).

W nowej ramówce Vigoru pojawiły się programy dla dzieci (kreskówki) i młodzieży (bloki z teledyskami), seriale (m.in. Kojak), Magazyn kulturalny, policyjna kronika wypadków i magazyn motoryzacyjny Andrzej Szyjkowski radzi, a w bloku retransmisji m.in.: 997, Szanse i bariery, Bestselery Empiku i Magazyn ekonomiczny. Tygodniowa emisja programu zwiększyła się do 90 godzin. Po 1995 roku wśród nowych udziałowców znalazła się m.in. TeDe – Telewizja Dolnośląska z Wrocławia. Dzięki rozwojowi lokalnych sieci kablowych Vigor trafił do odbiorców w Drezdenku, Kostrzynie, Międzychodzie, Skwierzynie, Słubicach i Sulęcinie.

W 1997 roku nastąpiły kolejne zmiany w spółce, a wśród jej udziałowców znalazło się Ministerstwo Skarbu Państwa i wrocławski holding telewizyjny Odra, a od 1998 roku także warszawska spółka Trans Media Group, do której należała ogólnopolska Nasza TV. Dominująca rola Odry i Naszej TV sprawiły, że Telewizja Vigor zaczęła tracić na znaczeniu. W 1998 roku prezesem stacji został Tomasz Kurzewski z Wrocławia. W tym samym roku w Gorzowie powstał konkurencyjny Oddział Poznańskiego Ośrodka Telewizji Polskiej, do którego dołączyli dziennikarze Vigoru Katarzyna Wawrzyniak i Leonard Glapa. W 1999 roku wycofała się z rynku stacja Nasza TV. Dzięki temu Vigor zwiększył swój czas emisji do 120 min, a pozostałą część zwolnionego czasu antenowego Odra przeznaczyła na emisję programu Polsat 2. Telewizja Vigor działała do 2000 roku. Ostatnim redaktorem naczelnym był P. Bednarek.

W różnym okresie zespół tworzyli również m.in.: Marek Arent, Robert Frączak, Roman Habdas, Krzysztof Hołyński, Zygfryd Kamilewicz, Tomasz Krutkiewicz, Ryszard Kućko (operator montażysta), Joanna Marcińczyk, Adrianna Miziniak, Włodzimierz Opanowicz, Mirosław Pawłowski, Ryszard Rachlewicz, Krzysztof Radziwon, Anna Rusakiewicz, Grzegorz Tajsner (operator montażysta), Jolanta Urbanowicz i Adam Wiśniowski. [ Dane nadzień: 3.12.2012 ]

Kazimierz Ligocki
Prawa autorskie do tekstów i zdjęć zastrzeżone ©.
Zgłoś poprawki i uzupełnienia: encyklopedia.go@wimbp.gorzow.pl


Źródła: [1] - "Lubuska czwarta władza" - Andrzej K. Piasecki - 2000; [2] - "Arsenał Gorzowski"

Pozycje w zbiorach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Z. Herberta w Gorzowie Wlkp.