MULTIMEDIALNA ENCYKLOPEDIA
GORZOWA WIELKOPOLSKIEGO

AUTOMOBILKLUB GORZOWSKI

Automobilklub Gorzowski Stowarzyszenie zrzeszające miłośników samochodów i sportów motorowych istniejące od drugiej połowy lat 50. ub. wieku. Pierwotnie funkcjonujące jako gorzowska delegatura Automobilklubu Zielonogórskiego, a od połowy 1976 roku jako Automobilklub Gorzowski [AG]. Członek Polskiego Związku Motorowego.

Celem automobilklubu jest krzewienie wiedzy i kultury motoryzacyjnej, działanie na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa na drogach oraz popularyzacja, rozwijanie zawodów i rajdów w sportach motorowych masowych oraz wyczynowych. AG prowadzi również działalność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, turystyki motorowej i sportu. Szkoli sędziów sportu samochodowego i motocyklowego oraz organizatorów sportu popularnego i turystyki.

Automobilklub Gorzowski rozpoczął działalność w czerwcu 1976 roku, chociaż już 28 maja 1975 roku koło automobilklubu istniejące przy ZWCh Chemitex-Stilon zorganizowało pierwszy rajd samochodowy. Pierwszym zawodnikiem AG z licencją rajdową był Jerzy Pielecha, do którego bardzo szybko dołączyli kolejni kierowcy zdobywający rajdowe szlify w rajdach popularnych, nazywanych od lat osiemdziesiątych Konkursowymi Jazdami Samochodem. Obok KJS klub organizował rajdy, których punkty zaliczane były do Mistrzostw Okręgu Zielonogórskiego i Mistrzostw Strefy. W imprezach tych brali udział również zawodnicy startujący w Rajdowych Mistrzostw Polski.

Gorzowianie największe sukcesy na arenie ogólnopolskiej odnosili w latach 80. Trzy tytuły wicemistrza Polski zdobył Andrzej Szyjkowski (1984, 1986 i 1989), wicemistrzem kraju został też Ryszard Romanowski, a wysokie miejsca w klasyfikacjach zajmował Marek Rada. W rajdach i wyścigach ze zmiennym szczęściem startowali także: Andrzej Maresh, Piotr Binaś, Sławomir Głowacz i inni. Nawiązano też współpracę z niemieckim ADMV, dzięki czemu klub działał na arenie międzynarodowej. W latach osiemdziesiątych Gorzów stał się jednym z najważniejszych ośrodków sportów samochodowych w kraju. W tym czasie zorganizowano pierwszy, jeszcze turystyczny rajd terenowy Sosny 1985. Klub zasilili kartingowcy ze szkolnej sekcji prowadzonej przez Leszka Białasa. W szeregi AG wstąpili również, działający dotąd przy PTHW, motocrossowcy kierowani przez Piotra Odrobnego i Andrzeja Dąbrowskiego. Młodzi motocykliści szkoleni przez Piotra Binasia na klubowych Simsonach Enduro sięgała po najwyższe laury Pucharu Polski. AG zajmował się też m.in. działalnością gospodarczą: prowadził giełdę samochodową, ubezpieczenia i pośrednictwo w sprzedaży samochodów. Automobilklub stał się właścicielem toru motocrossowego z homologacją do rozgrywania imprez nawet rangi mistrzostw Polski, a także pojawił się pomysł budowy autodromu, jednak do jego budowy nigdy nie doszło.

W latach dziewięćdziesiątych ustała działalność gospodarcza przy AG i kwalifikowany sport motorowy. Decyzją władz PZM, z komisji turystyki do komisji sportowej, przeniesiono rajdy samochodów terenowych. W wyścigach tych zawodnicy gorzowscy należeli do najlepszych w kraju. W 1995 roku mistrzem Polski w klasie "0" został Stanisław Lisowski (z pilotem P. Binasiem), sukcesy odnosił też jego syn Henryk, a następnie wnuk Tomasz (również późniejszy mistrz Polski, m.in. w 2000 roku). Wiele sukcesów, w tym w prestiżowym rajdzie Jelcza, odnosił Roman Uchański. W latach 1993-1997 zawodnicy Automobilklubu Gorzowskiego pięciokrotnie sięgali po tytuł drużynowych mistrzów Polski w rajdach samochodów terenowych i wciąż należą do krajowej czołówki w tej dyscyplinie. W roku 2010 do AG powróciła sekcja crossowa. Wysoki poziom rajdów organizowanych w Gorzowie sprawił, że w 2011 roku zorganizowano tu rundę kandydacką Pucharu Świata w tej dyscyplinie. Od 2011 roku jest też organizatorem Off Road nad Wartą - imprezy motorowej dla zawodników licencjonowanych i amatorów.

Niemal od chwili założenia Automobilklubu Gorzowskiego działała komisja kierowców niepełnosprawnych prowadzona w latach poprzednich przez Bożenę Kolasińską, Andrzeja Parona i Stanisława Talkowskiego. Sekcją turystyki motorowej kierowali Jerzy Kozłowski i Tomasz Kogucki.

Pierwszym prezesem AG był Tadeusz Biczysko (w latach 1976-1989), a w latach późniejszych jego miejsce zajmowali m.in. Janusz Lisowski, Jacek Kordyl, Zbigniew Tełowski i Monika Budnik (od stycznia 2012 roku). [ Dane na dzień: 20.07.2012 ]

Ryszard Romanowski / logo: ze zbiorów autora
Prawa autorskie do tekstów i zdjęć zastrzeżone ©.
Zgłoś poprawki i uzupełnienia: encyklopedia.go@wimbp.gorzow.pl